VALG 2025: Nå har vi for mye å miste

Høyrepolitikk rammer vanlige folk, samtidig som de rikeste får enda mer. Det kan bety høyere utgifter, mindre trygghet og økte forskjeller. 

 

Akkurat nå er Fremskrittspartiet størst på høyresiden. Det vil gi en langt mer høyreorientert politikk i årene som kommer, om FrP havner i regjering. Politikk som har kommet LO-medlemmer til gode står i fare for å forsvinne, til fordel for skattekutt for de som har mest fra før. 

 

Det er flest vanlige folk her til lands. Folk som har behov for et Norge der fellesskapet står sterkt, og der barnehage, skoler, eldreomsorg og helsehjelp er lett tilgjengelig for alle. Uansett hvem du er, eller hva du tjener. 

 

Vi har et valg å ta, og LO mener det er enkelt: Rødgrønn politikk gir trygghet til både innbyggere og arbeidstakere. 

 

Hva vil skje dersom vi får en borgerlig regjering? 

 

  • Høyre vil øke barnehageprisen med flere tusen kroner i året. 
  • Kutt i formuesskatten vil koste mellom inntil 34 milliarder kroner, som finansieres med kutt i velferd for alle andre. 
  • Venstre vil kutte strømstøtten og kutte sykelønna etter seks måneder. 
  • Høyre og FrP vil kutte i fagforeningsfradraget. FrP vil fjerne det helt. 

 

Med et rødgrønt flertall på Stortinget og en Arbeiderparti-ledet regjering vil LO kunne få gjennomslag for saker som: 

 

  • Fortsatt gode lønnsoppgjør og økonomisk politikk som gir mer i lommeboka og lavere rente. 
  • Lave barnehagepriser og 12 timers gratis SFO som gjør at familier får bedre råd og hindrer utenforskap. 
  • Stabile og lave strømpriser gjennom Norgespris på strøm. 
  • Et godt og rettferdig arbeidsliv med faste ansettelser og hele stillinger. 
  • Gjør det billigere å være medlem i en fagforening. 
  • Sørger for billigere tannhelse med en gradvis utvidelse av den offentlige tannhelsetjenesten. 

 

– Skal vi ha trygghet for jobb, lønn og velferd, må vi stå sammen og velge politikken som setter arbeidsfolk først. Vi vet hvor skillet går: Fra fellesskap og trygghet, til kutt og økte 

forskjeller, sier LO-leder Kine Asper Vistnes. 

 

Dette kan du gjøre: 

  • Snakk med folk rundt deg om hva vi står i fare for å miste. 
  • Del dette nyhetsbrevet med andre fagorganiserte og kollegaer på jobben. 
  • Lag og del innhold i sosiale medier, så flere ser hva vi står for. 
  • Stem rødgrønt og stem for fire nye år med en Arbeiderparti-regjering! 

Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største arbeidstakerorganisasjon. Over 1 million medlemmer er organisert i en rekke fagforbund som er tilsluttet LO. Forbundene organiserer arbeidstakere både innen privat og offentlig sektor, og innen alle bransjer og yrker.